رازونیاز

درد دل با یار

رازونیاز

درد دل با یار

مُناجات منظومه حضرت امیرالمؤمنین علىّ بن ابیطالب‏ علیه السلام

 به نام خداى بخشاینده مهربان‏

لَکَ الْحَمْدُ یا ذَاالْجُودِ وَالْمَجْدِوَالْعُلى‏ تَبارَکْتَ تُعْطى‏ مَنْ تَشاءُ وَتَمْنَعُ‏

ستایش تورا است اى صاحب جود و بزرگى و بلندى‏ بزرگى‏تو را است که بهر که خواهى بدهى و یا بازگیرى



اِلهى‏ وَخَلاَّقى‏ وَحِرْزى‏ وَمَوْئِلى‏ اِلَیْکَ لَدَى الْإِعْسارِ وَالْیُسْرِ اَفْزَعُ‏

اى معبود و آفریدگار و پناه و نگهدار من بدرگاه‏ تو در سختى و آسانى پناه برم‏

اِلهى‏ لَئِنْ جَلَّتْ وَجَمَّتْ خَطیئَتى‏ فَعَفْوُکَ عَنْ ذَ نْبى‏ اَجَلُّ وَاَوْسَعُ‏

خدایا اگر خطایم بزرگ و زیاد است‏ ولى گذشت تو از گناه من بزرگتر و وسیعتر است‏

اِلهى‏ لَئِنْ اَعْطَیْتُ نَفْسِىَ سُؤْلَها فَها اَنَا فى‏ رَوْضِ النَّدامَةِ اَرْتَعُ‏

خدایا اگر من از خواهش نفس پیروى کنم‏ پس در آن حال من در چراگاه پشیمانى مى‏چرم‏

اِلهى‏ تَرى‏ حالى‏ وَفَقْرى‏ وَفاقَتى‏ وَاَنْتَ مُناجاتِى الخَفِیَّةَ تَسْمَعُ‏

خدایا خود تو حال من و ندارى و تهیدستیم را بینى ‏و تو رازهاى پنهان مرا مى‏شنوى‏

اِلهى‏ فَلا تَقْطَعْ رَجآئى‏ وَلا تُزِغْ‏ فُؤادى‏ فَلى‏ فى‏ سَیْبِ جُودِکَ مَطْمَعٌ‏

خدایا پس امیدم را قطع مکن و منحرف مساز به نومیدى دلم را که من طمعکار باران سخایت‏هستم‏

اِلهى‏ لَئِنْ خَیَّبْتَنى‏ اَوْ طَرَدْتَنى‏ فَمَنْ ذَااَّلذى‏ اَرْجُو وَمَنْ ذا اُشَفِّعُ‏

خدایا اگر نومیدم سازى یا از درگاهت برانى‏ پس به چه کسى امید داشته باشم و که را شفیع‏گردانم‏

اِلهى‏ اَجِرْنى‏ مِنْ عَذابِکَ اِنَّنى‏ اَسیرٌ ذَلیلٌ خائِفٌ لَکَ اَخْضَعُ‏

خدایا از عذاب خود پناهم ده که براستى من‏ اسیر و خوار و ترسان و خاضع درگاه توام‏

اِلهى‏ فَآنِسْنى‏ بِتَلْقِینِ حُجَّتى‏ اِذا کانَ لى‏ فِى الْقَبْرِ مَثْوَىً وَمَضْجَعٌ

خدایا بوسیله تلقین دلیل و حجتم با من انس گیر در آن هنگام که در گور منزل و مأوى گیرم‏

اِلهى‏ لَئِنْ عَذَّبْتَنى‏ اَلْفَ حِجَّةٍ فَحَبْلُ رَجآئى‏ مِنْکَ لا یَتَقَطَّعُ‏

خدایا اگر هزار سال مرا عذاب کنى ولى‏ باز رشته امید من از درگاه تو قطع نمى‏شود

اِلهى‏ اَذِقْنى‏ طَعْمَ عَفْوِکَ یَوْمَ لا بَنُونَ وَلا مالٌ هُنا لِکَ یَنْفَعُ‏

خدایا مزه گذشتت را به من بچشان در آن‏روزکه نه فرزندان و نه مال در آنجا سود بخشد

اِلهى‏ لَئِنْ لَمْ تَرْعَنى‏ کُنْتُ ضائِعًوَاِنْ کُنْتَ تَرْعانى‏ فَلَسْتُ اُضَیَّعُ‏

خدایا اگر تو مراعاتم نکنى یکسره از بین رفته‏ام‏و اگر تو مراعاتم کنى ضایع نگردم‏

اِلهى‏ اِذا لَمْ تَعْفُ عَنْ غَیْرِ مُحْسِنٍ‏فَمَنْ لِمُسى‏ءٍ بِالْهَوى‏ یَتَمَتَّعُ‏

خدایا اگر بنا شود جز از نیکوکار نگذرى‏پس کیست امید گنهکارى که به هواى نفس کامرانى‏کرده‏

اِلهى‏ لَئِنْ فَرَّطْتُ فى‏ طَلَبِ التُّقى‏فَها اَنَا اِثْرَ الْعَفْوِ اَقْفُو وَاَتْبَعُ‏

خدایا اگر در جستجوى پرهیزکارى کوتاهى کردم‏ولى اینک بدنبال گذشت تو مى‏گردم و آنرامى‏جویم‏

اِلهى‏ لَئِنْ اَخْطاْتُ جَهْلاً فَطالَمارَجَوْتُکَ حَتّى‏ قیلَ ما هُوَ یَجْزَعُ‏

خدایا اگر از روى نادانى خطا کردم پس چه بسیار امیدواربه تو بوده‏ام بطورى که درباره‏ام گفتند باک ندارد

اِلهى‏ ذُنُوبى‏ بَذَّتِ الطَّوْدَ وَاْعتَلَتْ‏وَصَفْحُکَ عَنْ دَنْبى‏ اَجَلُّ وَاَرْفَعُ‏

خدایا گناهانم برتر و بلندتر از کوههاى بزرگ گشته‏ولى چشم‏پوشى تو از گناه من بزرگتر و برتر است‏

اِلهى‏ یُنَحّى‏ ذِکْرُ طَوْلِکَ لَوْعَتى‏وَذِکْرُ الْخَطایَا الْعَیْنَ مِنّى‏ یُدَمِّعُ‏

خدایا یاد بخشش تو سوز درونم را بِبَردو یاد گناهان چشمانم را اشگبار کند

اِلهى‏ اَقِلْنى‏ عَثْرَتى‏ وَامْحُ‏حَوْبَتى‏فَاِنّى ‏ مُقِرٌّ خائِفٌ مُتَضَرِّعٌ‏

خدایا لغزشم را ببخش و گناهم را محو کن‏زیرا که من به گناه اقرار داشته و ترسان و نالانم‏

اِلهى‏ اَنِلْنى‏ مِنْک رَوْحاً وَراحَةًفَلَسْتُ سِوى‏ اَبْوابِ فَضْلِکَ اَقْرَعُ‏

خدایا صفا و آسایشى از جانب خود به من ببخش‏که من جز درهاى فضل تو را نکوبم‏

اِلهى‏ لَئِنْ اَقْصَیْتَنى‏ اَوْ اَهَنْتَنى‏َما حیلَتى‏ یا رَبِّ اَمْ کَیْفَ اَصْنَعُ‏

خدایا اگر دورم کنى یا بى‏اعتنائیم کنى‏پس دیگر چه‏چاره کنم پروردگارا و یا چه بکنم؟

اِلهى‏ حَلیفُ الْحُبِّ فى‏ اللَّیْلِ ساهِرٌیُناجى‏ وَیَدْعُو وَالْمُغَفَّلُ یَهْجَعُ‏

خدایا آنکه با دوستى تو دست بگریبانست شب را همه بیدارو در مناجات و دعا است ولى غافل یکسره درخواب‏

اِلهى‏ وَهذَا الْخَلْقُ ما بَیْنَ نائِمٍ‏وَمُنْتَبهٍ فى‏ لَیْلِهِ یَتَضَرَّعُ‏

خدایا این مردم هم یک دسته شبها خواب‏و دسته‏اى بیدار و به تضرع مشغولند

وکُلُّهُمُ یَرجُو نَوالَکَ راجِیاًلِرَحْمَتِکَ الْعُظْمى‏ وَفِى الْخُلْدِ یَطْمَعُ‏

و همگى به امید عطاى توأند و امیدواربه رحمت بزرگ تو و طمع بهشت برین دارند

اِلهى‏ یُمَنّینى‏ رَجآئى‏ سَلامَةًوَقُبْحُ خَطیئاتِى‏ عَلَىَّ یُشَنِّعُ‏

خدایا امید من مرا آرزومند سلامتى مى‏کندولى زشتى گناهانم مرا به رسوایى تهدید مى‏کند

اِلهى‏ فَاِنْ تَعْفُو فَعَفْوُکَ مُنْقِذى‏وَاِلاَّ فَبِالذَّنْبِ الْمُدَمِّرِ اُصْرَعُ‏

خدایا اگر بگذرى گذشت تو نجات بخش من است‏وگرنه من با این گناه مهلک به نابودى درافتم‏

اِلهى‏ بِحَقِّ الْهاشِمىِّ مُحَمَّدٍوَحُرْمَةِ اَطْهارٍ هُمُ لَکَ خُضَّعٌ‏

خدایا به حق محمد هاشمى‏و به حرمت پاکانى که به درگاهت خاضعند

اِلهى‏ بِحَقِّ الْمُصْطَفى‏ وَابْنِ عَمِّهِ‏وَحُرْمَةِ اَبْرارٍ هُمُ لَکَ خُشَّعٌ‏

خدایا به حق محمد مصطفى و پسر عمویش علىو به حرمت نیکانى که بدرگاهت خاشعند

اِلهى‏ فَاَنْشِرْنى‏ عَلى‏ دینِ اَحْمَدٍمُنیباً تَقِیّاً قانِتاً لَکَ اَخْضَعُ‏

خدایا مرا بر دین احمد در قیامت برانگیزدر حال انابه و پرهیزکارى و فروتنى و خضوع‏

وَلا تَحْرِمَنّى‏ یا اِلهى‏ وَسَیِّدى‏شَفاعَتَهُ الْکُبْرى‏ فَذاکَ الْمُشَفَّعُ‏

و مرا محروم مکن اى معبود و آقایم ازآن شفاعت بزرگش که شفاعت او پذیرفته است‏

وَصَلِّ عَلَیْهِمْ ما دَعاکَ مُوَحِّدٌوَناجاکَ اَخْیارٌ بِبابِکَ رُکَّعٌ‏

و درود فرست بر ایشان تا زمانى که یکتاپرستى به درگاهت‏دعا کند و نیکان با تو در مناجات و به ‏درگاهت در رکوعند



                          * آمین یا رب العالمین *

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد